Ontdek de vallei van de Hoëgne!

Hiking Verslag

De Hoëgne is een van de meest spectaculaire rivieren van België. Haar bron ligt in de buurt van Signal de Botrange dichtbij het hoogste punt van het land op ongeveer 692 meter boven de zeespiegel. Uiteindelijk mond de Hoëgne uit in de Vesder in de buurt van Pepinster. Het meest indrukwekkende stuk van deze wilde (naar Belgische standaard) rivier bevindt zicht verstopt in de bossen tussen Jalhay en Solwaster. Een ideale spot om een dag te wandelen of een picnic te houden met als hoogtepunt de Cascade de Leopold.

Hoe bereik ik de start van de wandeling

Volg de E42 snelweg richting Verviers en Sankt-Vith en neem afrit 9 naar Sart. Dan sla je links af en volg je Rue Roquez tot je een bordje ziet met Passerelle de Belle Heid en de Hoëgne. Hier sla je links af tot je de parking bereikt. Je rijdt eigenlijk door de rivier om hier te geraken!

Hike details
  • Afstand: 7 km (14-15 km als je tot Statte en Solwaster wandelt)
  • Duur: 3 uur (4-5 uur als je tot Statte en Solwaster wandelt)
Kaart

Je kan de GPX file voor je GPS of GPS App hier downloaden.

Vanop de parking volg je het pad dat langs de rivier loopt. Neem gerust de tijd want je passeert enkele mooie watervallen en leuke bruggetjes. Het pad is niet moeillijk en gaat een klein beetje omhoog maar niet al te uitdagend. Je hebt wel goeie wandelschoenen nodig omdat er vaak uitstekende boomwortels zijn en als het regent kan het vrij modderig worden. Er is ook een leuke plaats om wat uit te rusten in de buurt van Cascade de Leopold.

Na zo een 4 km bereik je de Passerelle du Centenaire. Een brug waarbij ze een beetje moeite gedaan hebben om ze leuk te laten uitzien. Hier sla je links af en de eerstvolgende weg opnieuw. Je volgt deze weg tot er links weer een pad naar beneden gaat dat je weer naar de rivier brengt en terug naar de parking.

Er is ook een optie om gewoon rechtdoor te blijven gaan en het plateau over te steken naar de volgende vallei die door de rivier de Statte wordt uitgesneden. Deze kleine rivier stroomt door Solwaster. Een typisch dorpje in de Ardennen. Als je Solwaster gepasseerd bent kan je weer inpikken langs de Hoëgne en zo bereik je vanuit noordelijke richting de parking weer. De bijgevoegde GPX zal je helpen om de juiste route te volgen.