Sarek materiaallijst

Tips and Tricks

Als je op een multi-day lange afstands hike vertrekt is er een waslijst aan zaken waar je rekening mee moet houden. De eerste keer dat ik de naam Sarek National Park hoorde was tijdens mijn hike op de Kungsleden enkele jaren geleden. Sinds toen is het nooit echt meer uit mijn gedachten verdwenen en toen ik eindelijk op onderzoek ging bleek er weinig over Sarek te vinden enkel dat het een onherbergzaam en niet zo vergevingsgezinde plaats kan zijn als je er onvoorbereid (of misschien zelfs voorbereid) naartoe ging. Ik zal overlopen hoe ik alle aspecten voor mijn avontuur naar Sarek heb voorbereid. Deze eerste blog post gaat over het materiaal dat ik meenam en wat ik ervan vond.

Over Sarek National Park

Het eerste waar je rekening mee moet houden is dat Sarek boven de poolcirkel in de arctic regio van Zweeds Lapland ligt. De bergen zijn vrij steil (max 2.089 meter) en er zijn gletsjers in de hoger gelegen gebieden. Het weer kan het hele jaar door een uitdaging zijn met zelfs kans op sneeuw in juli en augustus. Wind en regenen domineren het weerbeeld. Van de 3 dagen zijn er zeker 2 waarop er grote kans is dat je nat wordt. Ik heb heel veel geluk gehad met weinig tot geen regen. Enkele een paar zeer winderige dagen. De laatste 3 dagen waren fantastisch met zon en blauwe hemel! Maar dit had tot gevolg dat de nachten koud waren met temperaturen rond het vriespunt en hier had ik niet het juiste materiaal voor meegenomen. Het terrein kan ook een uitdaging zijn met moerassen en verschillende rivieren die je moet oversteken. Wees dus goed voorbereid en neem het juiste materiaal mee om niet in de problemen te komen!

Kledij + Schoenen

Zoals gewoonlijk moet je in lagen werken om je te beschermen tegen de natuurelementen. Een base layer om je warm te houden en het zweet naar buiten te transporteren. Een mid layer om je warm te houden en je te beschermen tegen de koude. En een top layer als afscherming tegen regen en wind.

In het hart van Sarek ben je op 4-5 dagen wandelen van de bewoonde wereld (Akste of Suorva). Dit betekend dat je je goed moet voorbereiden met de juiste kledij en het juiste materiaal voor het geval er iets misgaat. Ik heb altijd een setje droge kleren bij die ik in een dry bag steek, goed verstopt in mijn rugzak. Je weet maar nooit dat je per ongeluk in een rivier of beekje terecht komt. Zo heb je op zijn minst droge kleren om aan te trekken. Meestal is dit een hoodie, merino wool long sleeve shirt, sokken en een broek. Een extra must kan ook handig zijn. Mijn slaapzak steek ik ook in een dry bag omdat deze absoluut droog moet blijven.

Broek + base layer

Ik verkies een afritsbare lichte trekkingbroek omdat ik het vrij snel warm krijg. Zo moet ik ook maar 1 broek meenemen (+1 reservebroek). Voor het grootste gedeelte zul je wel een lange broek moeten dragen in Sarek om je te beschermen tegen de modder, rotsen en struiken. Zeker in Rapadalen. Maar op de zonnige dagen hoog boven de vallei in de bergen was het heerlijk om in korte broek rond te lopen. De Quechua wandelbroek die ik meehad is zeer betaalbaar. Het is niet de alllerbeste kwaliteit maar als je je aan een budget moet houden dan is het zeker goeie prijs/kwaliteit. De broek zit zeer goed en deed wat ze moest doen! De base layers deed ik vooral ’s nachts aan als het te koud was. Zeker tegen het einde van de trip toen de temperatuur bijna onder nul dook was ik zeer blij dat ik ze meehad! Een waterdichte regenbroek is een must in Sarek omdat het heel erg nat kan worden. De Quechua regenbroek die ik meenam is zeer licht maar ook zeer kwetbsaar. De kwaliteit is niet fantastisch en na een week intensief gebruik begon er scheurtjes te komen door de vele rotsen en takken op mijn weg. Ze hield mij droog maar ik ga toch een andere optie moeten vinden voor mijn volgende hike!

Shirts + base layer

De Quechua Techwool merino shirts zijn mijn favoriete shirts om te dragen tijdens mijn hikes. Ze voelen zeer aangenaam en wanneer het te warm wordt helpen ze je af te koelen en als te koud is het omgekeerde. De kwaliteit van de shirts is ook uitstekend en ze zijn veel goedkoper dan die van de concurrentie. Ik neem er altijd twee mee voor in het geval het extreem koud wordt. De Quechua Techwool 155 Long sleeve Shirt doe ik meestal aan om te slapen en ze hield mij warm genoeg voor de eerste paar nachten. De laatste nachten was het een beetje te koud geworden.

Mid layers

Ik ben geen grote fan van down jackets en als het niet echt extreem koud wordt vind ik het ook niet echt nodig. Ik verkies eerder een soft shell als mid layer. Een soft shell is perfect als het niet regent alhoewel ze wel een beetje water kunnen verdragen. Het is eigenlijk een mid layer die dient om je tegen de wind te beschermen. Ik had ze vooral aan tegen het einde van de trip toen de zon scheen maar het net niet warm genoeg was om in shirt rond te lopen. Een soft shell en een base layer eronder was ideaal! De Wedze hoodie was mijn reserve mid layer die in mijn dry bag zat. Ik deed ze af en toe wel aan als het ’s avonds koud werd. De laatste avonden was dit zeker nodig!

Top Layer

Dit is een van mijn favoriete regenjassen. Betaalbaar, licht en stevig. Het is natuurlijk niet dezelfde kwaliteit als die van de concurrenten maar het komt toch zeker in de buurt! De ritsen zijn afgewerkt met siliconen en er zijn ventilatieritsen aan de zijkant als het te warm wordt. De kap is compact met een klein afdakje zodat het water niet in je gezicht druppelt als het regent.

Sokken

Het was de eerste keer dat ik double lined sokken probeerde. Ze zouden voorkomen dat je blaren krijgt omdat de de wrijving tussen de twee lagen van de sok zit en niet tegen je huid. Ik heb geen blaren gekregen maar ik ben er in het algemeen dan ook niet echt vatbaar voor. De liner sokken deed ik aan om te slapen.

De neopreen sokken waren een life saver! Vanaf dag 2 waren mijn voeten en schoenen nat voor de hele dag en deze sokken hielden mij toch lekker warm. Ik was zeer blij dat ik ze had meegenomen. Ik deed ze ook aan om door de rivier te waden om een “douche” te nemen. Of ’s avonds om rond mijn tentje te wandelen als ik geen zin om had om schoenen aan te doen.

Handschoenen + warme muts

Op voorhand had ik niet verwacht dat het erg koud ging zijn maar toen ik in Gällivare aankwam bleek het toch nodig te zijn om handschoenen te hebben. Het zou al gesneeuwd hebben in Sarek dus heb ik een paar Hestra CZone Contact Glove -5 finger handschoenen gekocht in de Intersport. Ze zijn waterdicht en ze waren vooral handig tijdens de eerste dagen toen het een beetje regende en de wind vrij koud was. Waterdichte handschoenen zijn een must in Sarek omdat ze anders bijna niet droog te krijgen zijn.

Dry bags voor kledij

Mijn kledij steek ik altijd in een dry bag zodat ze zeker altijd droog blijft. Ook ’s nachts in mijn tent want je weet maar nooit als er een plotse storm opsteekt die je tent vernield en alles nat wordt. Er zijn honderden opties voor een dry bag voor kledij maar ik gebruik die van Quechua omdat ik een ambassadeur van het merk ben. Ze kunnen gesloten worden met velcro, wegen bijna niks en nemen niet veel ruimte in.

Wandelschoenen

Ik had de Salomon Quest al meer dan twee jaar toen ik ze in Sarek gebruikte. Tot op dat moment bleken ze zeer stevig en waterdicht te zijn in de omstandigheden waar ze aan blootgesteld werden. Ik had ze aan op de Kungsleden en op meerdere hikes en ze hielden mijn voeten bijna altijd droog. Maar Sarek is blijkbaar een ander verhaal. Tijdens de eerste 7 dagen waren mijn schoenen doornat en had ik al lang opgegeven om ze droog te houden en liep ik er dwars door rivieren mee. Misschien waren ze na verloop van tijd hun waterdicht verloren maar ik denk niet dat dat het volledige verhaal is. Ze zijn goed voor zwaardere off-the-trail hikes maar niet voor multi-day hikes met extreem natte en modderige omstandigheden zoals in Sarek. Daar heb je stevigere schoenen voor nodig. Ik ga hier zeker eens naar op zoek voor mijn volgende hike!

Mijn initiële plan was om de Kalenji XT6 trail running schoenen aan te doen om rivieren over te steken maar na twee dagen werd het al duidelijk dat ik mijn wandelschoenen niet droog kon houden. De Kalenji XT6 deed ik dan vooral s’avonds aan rond mijn kampeerplaats. Het zijn ook mijn to-go-to schoenen voor trail running en ze zijn zeer betaalbaar en degelijk. De grip is zeer goed op modder maar op rotsen en gladde oppervlakten een beetje minder.

Attributen

Wandelstokken

Zonder wandelstokken zou het een zware dobber geweest zijn. De drassige stukken, de rotsen en de steile klim bij Ladebakte zijn al een uitdaging zonder een zware rugzak. Maar als je 25-30 kg op je schouders hebt dan worden wandelstokken toch wel noodzakelijk. En tijdens de aangenamere stukken helpen ze je in evenwicht te houden en energie te besparen. Tijdens het oversteken van een rivier zijn ze super handig om je in evenwicht te houden op de glibberige keien en uit te zoeken hoe diep het water voor je is. Ik had de Quechua Grip wandelstokken mee omdat ze zeer sterk zijn en een stevige grip hebben. Zeer betaalbaar en duurzaam!

Trekkingrugzak

De Osprey Xenith 75 rugzak stond al lang op mijn verlanglijstje. Ik vond eerst en vooral de design wel mooi maar ik had hem eens mogen proberen van een collega hiker op de Kungsleden en hij zat fantastisch met de zachte padding in de onderrug en op de schouders. De Xenith 75 voelt niet snel overladen. Ook niet als je meer dan 25 kg op meesleurt. Een comfortabele rugzak is een must tijdens meerdaagse hikes omdat als hij niet goed zit dan heeft dat invloed op je humeur en verbruik je veel energie en dit kan blessures veroorzaken. Zorg er voor dat je eerst de heupriemen afstelt zodat deze comfortabel op je heupen rusten. Hierna stel je de schouderriemen af. Deze Osprey rugzak is gemakkelijk af te stellen en de kwaliteit is super. Door de voorgevormde rug sluit het mooi aan op je lichaam en gaat hij ook mooi in balans blijven. Een klein minpuntje is dat je de rugzak niet langs de voorkant kan opendoen zodat je steeds alles eruit moet halen als je iets vanonder nodig hebt. Slim inpakken kan hierbij helpen natuurlijk!

Kampeermateriaal

Tent

• Quechua Quickhiker II

Deze tent had ik van Quechua gekregen om uit te testen tijdens mijn Kungsleden hike. Voor die trip was het de ideale tent maar voor Sarek was het net op de limiet. De Quickhiker kan heel wat wind verdragen maar als het echt begint te stormen krijgt ze het toch moeillijk. Zeker als je je nergens beschut kunt opstellen. Tijdens de storm gedurende de tweede nacht kreeg ze het zwaar te verduren en het leek alsof ze op ieder moment kon wegwaaien. De stormkoorden zijn volgens mij niet stevig genoeg of op de juiste manier op te stellen om echt zwaar weer te overleven. De tent was wel waterdicht genoeg en er kwam geen druppel binnen. Als ik dichter bij de bewoonde wereld was zou het nog eventueel nog mogelijk zijn om deze tent te gebruiken maar in het hart van Sarek waar je volledig op je materiaal moet kunnen vertrouwen voelde het toch als een risico. Maar begrijp mij niet verkeerd. De Quichkiker is een zeer goed tentje voor meerdaagse hikes in de wildernis maar niet als het echt op overleven aankomt.

Slaapzak

Ik kocht deze slaapzak in REI in Anchorage tijdens mijn trip naar Alaska in 2014. De comforttemperatuur bedraagt -2˚C maar tegen de tijd dat ik hem in Sarek gebruikte was hij al veel van zijn isolatie verloren. In het begin van de trip was het nog in orde maar tegen het einde toen de temperatuur naar het vriespunt dook heb ik toch enkele koude nachten gehad. De slaapzak werd ook snel vochtig door de condensatie en dons is geen fan van vocht! Ik voelde de kou door mijn slaapzak en hierdoor liep ik het risico op onderkoeling. Om het warm te krijgen ben ik dan maar opgestaan bij het eerste licht om naar de top van Skierfe te wandelen.

Voor Sarek raad ik dus een slaapzak aan die minstens tot -5˚C kan. Misschien zelfs beter tot -8˚C. Misschien is het handig om een lakenzak mee te nemen om nog wat extra isolatie te hebben. Je laat de slaapzak best even uitluchten ’s morgens en als de zon schijnt neem dan even de tijd om hem te laten drogen zodat de dons weer op de juiste plaats komt te zitten.

Slaapmat

Dit is een betaalbaar en licht trekkingmatje maar is eerder voor zomer- en winterhikes. Ze is niet geschikt voor als de temperatuur onder de 10-15 graden zakt. De laatste dagen in Sarek voelde ik de kou langs onder. Ik ga zeker op onderzoek uit naar een nieuw trekkingmatje dat ook voor koudere temperaturen geschikt is. Maar meer over na mijn trips naar Noorwegen en Zweden!

Electronica

Satelliettelefoon

Het was voor mij de eerste keer dat ik een satelliettelefoon meenam. Ik had het gevoel dat het nodig was omdat als er iets zou mislopen in het hart van Sarek zou dit de enige oplossing zijn om iemand te kunnen contacteren. Zelfs je voet omslaan kan je in grote problemen brengen als je ver van de bewoonde wereld en helemaal alleen bent. In Sarek zijn er weinig andere hikers. Ik kwam niemand tegen voor 3-4 dagen.

Ik huurde de Garmin Inreach via Verreweg. Zo was de verzekering en het abonnement ook inbegrepen. Als je op de SOS knop drukt wordt de reddingsdienst gecontacteerd die het kortste bij ligt. Ik gebruikte hem (gelukkig) enkel maar om aan mijn familie te laten weten dat ik veilig was en om mijn positie door te sturen zodat ze konden zien waar ik precies zat. Een zeer belangrijk item om mee te nemen als je echt into te wild gaat!

Medion GPS

Op voorhand stelde ik enkel waypoints in met mogelijke kampeerspots, riviercrossings en specifieke locaties zodat ik mij beter zou kunnen oriënteren in geval van dichte mist of hevige regen.

Mobiele telefoon

Ik gebruikte de Maverick app met een GPX route die ik op voorhand gedownload had. Dit kwam zeer goed van pas om van Namasj naar Skierfe te hiken omdat hier eigenlijk geen pad loopt. Met Maverick kon ik ongeveer op een route blijven die al door iemand anders gedaan was. Zorg er steeds voor dat je telefoon in flight mode staat zodat je energie bespaart.

Powerbank

Thermos

Extras

Tape

Altijd handig als je iets moet repareren. Tentzeil, wandelstok gebroken, tentstokken, ….

Touw

Reserve schoenveters, wasdraad…

Outdoor mes

Musketon

Magnesiumstick

Als backup aansteker. Ik heb deze een paar keer moeten gebruiken omdat de ontsteker van mijn gasvuurtje niet werkte.

Aansteker

First Aid

Reddingsdeken

Toiletgerief

Wet wipes (life saver)

Medicijnen

Pijnstillers en anti-diarree pillen ( voor het geval je iets verkeerd eet of drinkt) Neem ook antihistamine mee tegen allergische reacties.

Samenvatting

Over het algemeen was ik tevreden met het materiaal dat ik meehad. Maar ik had vooral geluk met het weer en ik had het gevoel dat als de condities niet zo goed geweest waren dat het een nat en koud avontuur had kunnen zijn. Ik las enkele blogs van andere Sarekbezoekers en het leek alsof ze veel meer wind en regen te verduren kregen. De belangrijkste ite

I hope this post helps you plan your trip to Sarek. Feel free to send me a message if you need any advice. Next post will be about food!